torsdag, november 09, 2006

Barnebokminner

Ser det har gikk en liten meme om favorittbarnebøker for en tid tilbake. Selv har jeg lest enorme mengder barnebøker som alle har festet seg i minnet:

* de som trolig har formet lesingen min slik den er i dag (Narnia, Skogland, Azur, Mizt, Tanz, Zalt, Bente Lohnes bøker om Julia, heksen Isabella, Den lille vampyren - for å nevne noen)
* enorme mengder hestebøker (Pennyklubben, Britta og Silver, Ponnygjengen, Den svarte hingsten, Lindabøkene ++)
* alle mulige gamle pike- og guttebøker (GGP, GGG, Puk, Ina osv)
* detektivbøker (Bobseybarna, Frøken detektiv, Hardyguttene, Mesterdetektiven Blomkvist)
* alt annet

Når jeg tenker meg om har jeg i grunnen gode barnebokminner fra nesten hele barnebokavdelingen på Hamar folkebibliotek (samt magasinet). Det er ikke mulig å velge, og å ramse opp alle her er umulig.

Jeg var nok en ufattelig usosial unge. Jeg skrev ned alle bøkene jeg hadde med hjem etter hver tur på biblioteket, for å være sikker på å levere alle - og har dermed fått dokumentert at jeg i tre-fire år leste minimum 20 bøker i uka. Mange av dem har nok vært fyllstoff som har forsvunnet ut av hodet, men veldig mange har vært gode leseopplevelser som jeg fortsatt har med meg helt eller delvis i dag.

Ingen kommentarer: