mandag, desember 17, 2007

Familiejul

Straks er det jul! Bare en uke igjen... Det skal bli utrolig deilig. Jeg reiser hjem til foreldrene mine for en uke med bortskjemming og renspikka hygge. Familien min er veldig gode på hygge, på god mat, røkelse, musikk, tente lys, varme på peisen, på skøyteturer og fotturer og venner på besøk. Huset hjemme, Låvetun, er det ultimate julehuset - et stort rødt trehus med mange rom som fylles av mormors fantastiske strikkenisser og gardiner og god lukt og glade stemmer.

Lille julaften kommer far med henger og plukker opp meg og Alma - for Alma skal være med hjem! Hun skal få stå på Skjerden (uttales sjæla), stallen jeg nærmest bodde på fra jeg var 13 til jeg flytta hjemmefra. Med Sjæla som utgangspunkt skal vi ri på alle de gamle rideveiene mine, over jordene og langs Mjøsa, vi skal ri på besøk til bestemor og bestefar og innom tante og onkel. Hadde det bare kommet litt snø skulle vi kjørt kanefart også, for tante hadde en gammel slede innerst i garasjen, og bestefar som er en tusenkunstner har sveiset og spikket og snekret og fikset - så nå står det en knallfin kurvslede og venter på meg, Alma og snøføre.

Jeg har forøvrig fantastiske besteforeldre. Bestefar har fikset slede for meg. Bestemor inviterer hele slekta på førstedagsfrokost (vi blir 19 stk!). Mormor ordnet julebaksten for meg - i forrige uke fikk jeg en telefon med spørsmål: "Er det greit med sandkaker og krumkaker? Og hvor mange poser smultringer vil du ha?". Mormor er i tillegg verdens råeste strikker. Jeg har "glemt" det, men årets gave til oss fra henne er et deilig, tykt, strikket ullteppe. Jeg tror hun har laget fem eller seks sånne tepper i år, i tillegg har hun laget opptil fler hele strikkesett til oldebarna (5 stk) med gensere, bukser, luer og votter. For ikke å snakke om laddene, vottene, sokkene, luene, skjerfene og genserne til resten av slekta (på den siden av slekta er vi vel 18 med oldebarna). Utrolig.

2 kommentarer:

AM sa...

Det er noen fantastiske besteforeldre, ja! Kos deg hjemme i jula med familien og hesten, håper dere får snø så det blir kanefart! :)

Anonym sa...

Høres superdeilig ut! Jeg gelder meg også til god tid, masse familie og matsammenkomster. Det blir bra!