onsdag, oktober 24, 2007

Men, hva i svarte h....!?!

Jeg fikk nettopp en telefon fra en av damene i stallen. Etter at alle dro hjem fra stallen i går har noen vært der og KLIPPET panneluggen på to av ponniene. Hvem gjør sånt da? Og hvorfor?

Jeg nekter å tro at noen av jentene ville finne på noe sånt. Kanskje naivt av meg, men det tror jeg faktisk ikke. En av grunnene er at de som fikk klippet av panneluggen er de to minste hestene som står nærmest døra - altså de som kanskje ser tryggest ut for en som ikke kjenner hestene. Ellers ville det jo vært like lett å ta noen av de andre, som faktisk er snillere enn iallefall den ene ponnien.

En av jentene var igjen etter at resten av oss dro hjem, hun var for det meste ute i lillestallen, men når hun gikk innom storestallen før hun dro hjem hadde det stått en fremmed mann der. Hun stilte ham et spørsmål og da bare gikk han, uten å si noe som helst...

Av oss som henger på stallen er vi fire voksne ryttere, noen driftige mammaer - og, den aller største gruppen, jenter fra 6 til 15 år. Det er seriøst ekkelt at det dukker opp fremmede menn, og det er ekkelt nok at noen andre går inn til hestene, men at de skal gjøre noe mot dem i tillegg... FYSJ! Hele situasjonen er bare ekkel fra ende til annen.

Dette kommer etter at vi allerede har gått rundt og bekymret oss i noen uker, for stallen er helt uten låser (du låser aldri en stall, i tilfelle brann e.l.) og dørene står som regel på vidt gap for å få best mulig luft inne. Hestene, i tillegg alt av utstyr, står lett tilgjengelig. Når man så i tillegg får saker som:

"Reddet hestene fra sex-overgrep" (Romerikes blad)
Helt seriøst ... det VAR en lov mot sex med dyr, men de fjerna den? Og mannen ble bare sluppet løs ... kunne de ikke spikra ham inne for trespassing i det minste? (For sint til å huske det norske ordet.)
og
"Pøbler malte hester" (Romerikes blad)

er det noe rart man bekymrer seg?

Stort sett er det drittunger som tror de har det moro, noen som er misunnelige (konkurranseponnier i Bergen fikk for noen år siden helt SYRE i kodeleddene, beskjeden fra tenåringshurpene som hadde gjort det var at de ikke fikk tatt den ene de virkelig ville ha, ettersom han og eieren var bortreist den helga...), hevn eller bare helt seriøst syke personer (syke er de vel forresten uansett årsak).

Vi har ikke den fjerneste anelse om årsaken til "angrepet" på vår stall. De to ponniene har eiere som ikke har noen forbindelse annet enn at de har ponniene sine på samme stall.

Saken er politianmeldt, selvfølgelig.

Jeg funderer på om ikke jeg og en stor, sterk kompis har en date i stallen i kveld. Med balltre og høygaffel.

3 kommentarer:

Heidi Fleiss sa...

Romerike er skummelt ass... Jeg er jaggu glad for at ikke er hest og at jeg bor i Oslo!

Stjernesøkeren sa...

Leser posten nå etter å ha roet meg... Det kan kanskje virke som en slight overreaksjon - men det er utrolig ekkelt. Litt som å oppdage at noen har vært inne på kjøkkenet og brukt kaffetrakteren. Eller at en ukjent mann henger rundt i barnehagen :P

Heidi Fleiss sa...

Klasseforstanderen min opplevde at noen hadde brutt seg inn i hytta hennes og spist opp all maten, de hadde tatt oppvaska etterpå og brukt stuegulvet som do...

Det er mange gærne folk der ute!