fredag, oktober 05, 2007

Leste bøker

Oiii. der tror jeg det ble såpass lenge siden sist jeg skrev at jeg antageligvis har glemt noen. Hum. Skal vi se:

Peter F. Hamilton / The dreaming void
SKUFFA! Jada, han har samme gode måten å skrive på som gjør at jeg ikke la fra meg boka. Men historien er skrekkelig velkjent. Har man lest de to foregående seriene hans kjenner man igjen mye. Ikke bare det at han resirkulerer hovedpersoner, som forsåvidt kunne vært en fin ting, ettersom mange av dem er likandes, men hele historien åpner så enkelt og så likt mye annet han har skrevet.

Terry Pratchett / Making money
...skuffa. Pratchett har også gjenbrukt hovedpersonen, Moist von Lipwig. Etter å ha suksessfullt fått Ankh Morporks postvesen på beina i Going Postal får han nå i oppgave å gjøre det samme med banksystemet. Historien mangler en del av det rike, saftige som kjennetegner en Discworld bok, jeg vet ikke noen bedre måte å forklare det på. Det skjer for lite og er for lite drivkraft. (Men, jeg syntes det samme om Monsters Regiment når den kom, så jeg får lese Making Money om igjen om litt og gi den en ny sjanse.)

Mark Anthony / De tre første bøkene i serien The Last Rune
Beyond the pale
The Keep of Fire
The Dark Remains
Fikk faktisk litt Eddings-følelse fra disse bøkene! Vennskapet og forholdet mellom hovedpersonene er kanskje det som gjør disse bøkene så leseverdige som de er. Historien ellers er halvveis original og helt ok. Ganske lett lektyre :)

1 kommentar:

Heidi Fleiss sa...

Jeg har Making Money i bokylla, men har bestemt meg for å ikke begynne på den før jeg er ferdig med det jeg leser fra før...

Vi får satse på at neste bok blir bedre!