torsdag, juli 26, 2007

Sommerlitteratur

Så langt i sommer har jeg fått slukt:

Resten av Otherland av Tad Williams, det vil si River of blue fire, Mountain of black glass og Sea of silver light. Fine, fine serien som anbefales til alle som liker sci-fi! Jeg blir så glad i personene hver gang jeg leser serien at jeg alltid ønsker den ikke var slutt når den er slutt...

Altered carbon / Richard K. Morgan som er en sci-fi krim greie. Hovedpersonen er en hardkokt x-militær (av en oppgradert marinejegertype) som blir tilkalt som privatetterforsker. Historien i seg selv er ok, kanskje litt vel "barsk" til tider - men det er forfatterens første bok (tror jeg da) og jeg har håp om at de neste bøkene (tror han har fire til) er litt mindre klisje og har enda mer driv.

Det som er mest spennende er hvordan man i denne fremtiden er i stand til å "lagre" seg selv på en minnebrikke som lagres i overgangen kranie/ryggrad, og kan overføre seg selv til en hvilken som helst kropp ved å flytte minnebrikken. Man kan leie en annens kropp hvis man feks vil besøke en annen planet (minnet sendes i "needlecasts" på et blunk, og kan sendes tilbake etterpå, sparer lysår i reisetid), ha en rekke kloner tilgjengelig hvis en kropp slites ned, eller rett få en kropp som er "tilovers" - feks ved at eieren har blitt arrestert og idømt timeout, hvor minnet tas ut av kroppen og fryses for lengre perioder av tid.

Jeg er fan av slike teorier og setter derfor Morgan i klasse med Hamilton og Alistair. Morgan hinter også om et større historiespenn enn selve etterforskningssaken, uten at det får noe større innvirkning på denne boka. Jeg håper det kommer mer om dette i de neste bøkene!

Snømannen / Jo Nesbø. Trenger kanskje ikke si noe om historien i denne :) Etter å ha lest enorme mengder krim i en periode gikk jeg massivt lei og syntes at alle lignet hverandre - og at språket i de fleste (særlig norske) var veldig klisjefylt. Snømannen var bare herlig!

Elisabeth Moon ... glemt tittelen kommer senere. Om en autistisk mann og livet hans, og valget han må ta når det dukker opp tilbud om en kur som kan kurere autismen - med en stor sjanse for at det går galt. Selv om kuren fungerer vil han miste alt han har, og føre til at han må starte livet på nytt. Hvordan velge? Moon har selv en sønn med autisme, og det virker som om hun har en god forståelse for hvordan det er å være den som er anderledes, som vet at han er anderledes, men som alikvel forsøker å gjøre det beste ut av livet. Veldig søt bok - litt "billig" slutt.

Gail Martin / The summoner. Ny fantasy-serie (Chronicles of the necromancer) som starter lovende! Anderledes vri på magi og med en hovedperson som faktisk ter seg som en helt og ikke rusler hele boka og surver "hvorfor meg" mens han prøver å unngå evnene sine... Hurra og gleder meg til neste bok.

Vampyre av en fyr jeg har glemt navnet på. Og ikke er det verdt å huske heller. Eeeeelendig bok, totalt ripoff av andre vampyrhistorier, med trekk fra klassiske skrekkhistorier og noen nye, kanskje særlig Interview with a vampire. Språket er oppstyltet og prøver å være gammelmodig (men er bare irriterende) og historien er langtekkelig og gjennomført tåpelig ispedd grusomme scener som er enda mer irriterende. Forfatteren har vinglet mellom en moderne skrekkhistorie (med blod og gørr og inngående beskrivelser av lidelse) og en gammel type skrekkhistoie som har mer stil og opphøydhet. Bah.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jeg synes Jo Nesbø gjør en god jobb!