mandag, april 30, 2007

Tonullete samling

Forrige torsdag var jeg på første samling av Web 2.0-skolen. Alt i alt skal de ha 10 samlinger, hvorav jeg har meldt meg på 4 stk. (Neste jeg skal på er ikke før i desember.) Det var morsomt å høre tankene til andre rundt Web 2.0 og Bibliotek 2.0. At Niels Damgaard og Tord Høivik (også kjent som Plinius) er mer enn normalt entusiastiske når det gjelder alt tonullete kan det vel ikke være noen tvil om! De formelig sprudlet begge to. Niels er initiativtaker og kursholder, mens Tord holdt åpningsforedraget.

(Bildet: Niels og Tord)















Niels satte også opp et Skypeforedrag holdt av en skolebibliotekar i USA - noe som var VELDIG interessant. Hun har klart å ta i bruk det aller meste av det folk forbinder med Web 2.0, og fått det til å bli nyttig for studentene sine. Det eneste jeg lurer på er hvordan damen har tid til å drifte alt sammen, for det ser ut som om det vil kreve en enorm arbeidsinnsats for å holde alt oppdatert...

Jeg har jo levd en stor prosentandel av livet mitt online de siste årene - fra jeg for første gang ble trukket inn på IRC i 1997. Siden har jeg mer eller mindre vært konstant tilgjengelig på web, det har først roet seg litt det siste året. Jeg har vel brukt det meste av det som omtales som Web 2.0: IRC, MSN, blog, LibraryThing, RSS, Skype, ulike "mashup"løsninger osv - i tillegg til å ha vært medlem på ymse nettsamfunn. Nå har jeg fått en stilling hvor det er forventet at jeg innfører "Bibliotek 2.0", og jeg er faktisk litt usikker på akkurat hvordan jeg skal angripe det. Sånn jeg ser det pr i dag har biblioteket egentlig ikke nok nyheter til å rettferdiggjøre feks en blog - og å ha en blog for å ha en er vel ikke noe poeng. Hva er det EGENTLIG brukerne våre trenger å få vite? Hva skulle vi blogget om? Nye bøker og tidsskrifter? Åpningstider, kurs og opplæring? Eller skulle vi rett og slett hatt en faglig blog, ikke for brukerne, men for andre bibliotek(arer)? Vanskelig.

Det er et par ting jeg har lyst til å prøve på, som en forsiktig start: En MySpace-konto (evt en FaceBook-konto) og en verktøylinje. Målet vil være å gi brukerne våre fler innganger til feks bibliotekbasen, de øvrige databasene og tidsskriftene våre.

Ingen kommentarer: