tirsdag, oktober 24, 2006

Bibliotekaren i meg

Tagget av Olava igjen.

Hvorfor begynte du på bibliotekstudier?
(Først må jeg si til alle som har kjent meg lenge: HYSJ nå!) Jeg begynte på bibliotekstudiet på slump, det var aldri noen plan for at det skulle jeg bli. Jeg hadde tatt et to-års studie i data og multimedieteknikk bare for å finne ut at: 1. jeg har ikke tålmodighet til seriøs programmering, og 2. jeg er skikkelig dårlig på design. Dermed var det ikke så veldig mange jobber jeg kunne søke på med den bakgrunnen. Som liten var det to ting "jeg skal bli helt sikkert altså": arkeolog og veterinær. Arkeologistudiet fristet ikke lenger, og veterinær var vanskelig å komme inn på og langvarig... Jeg har ikke engang noen grunn for at det ble bibliotekstudiet - jeg trengte noe å finne på, og sånn ble det. (Hysjet tidligere kommer av at jeg siden jeg lærte å lese i 5års alderen har lest og lest og lest og lest - nesten så jeg har lest venner og familie fra vettet, 20 bøker i uka på ungdomsskola var ikke noe problem. Jeg tror den eneste som er overrasket over at jeg nå er bibliotekar er meg selv ><)

Hva var din første jobb?
Min allerførste sommerjobb var som lagerarbeider og maskinstyrer på produksjonsavdelingen hos IBM, min første langvarige jobb var som ekstrahjelp på Notabene. (Hvor sjefen på et tidspunkt spurte om jeg ville ha lønna utbetalt eller om hun bare kunne gi meg en pose bøker ... slippe meg løs i en bokhandel med mulighet til å bestille alt jeg ville ha og rabatter var jo genialt, mesteparten av lønna gikk rett tilbake til butikken.)

Hvor og hva jobber du med i dag?
I dag er jeg bibliotekar ved Høgskola i Akershus. Min første bibliotekarjobb, og da selfølgelig i et fagbibliotek (jeg skulle aaaldri bli fagbibliotekar nei!) Til min store overraskelse stortrives jeg - selv om jeg til tider savner omgang med skjønnlitteratur (jobbet i Notabene av og på i 6 år, og hadde nesten ett år som ansvarlig for bokavdelingen på Smart Club). Det største plusset her er at jeg nå bruker mye av tiden min på web-arbeid, så jeg får brukt begge utdanningene mine.

Hva brenner du for i jobben din?
Akkurat her og nå må jeg tilstå at jeg ikke brenner for noe spesielt. Jeg er normalt opptatt av å yte god service og forbedre biblioteket for brukerne - og da særlig websidene som er blitt mitt lille hjertebarn (forøvrig adoptert etter at Olava snek seg i vei til sin nye jobb). Som student og bokhandler var det alltid leselyst og leseopplevelser som sto mitt hjerte nærmest, det å hjelpe flere til å finne "de perfekte bøkene" (da ikke nødvendigvis det som er anerkjent som kvalitetslitteratur). Som storleser selv vil jeg gjerne at alle andre skal få muligheten til å bli hvirvlet inn i en annens historie og hele den opplevelsen en god bok kan gi.

Hva ville du jobbet med om du ikke var bibliotekar?
Jeg tenker fortsatt litt på at jeg godt kunne tenkt meg å være dyrlege. Men nå har jeg fått muligheten til å fylle huset med egne dyr, og får låne en hest i ny og ne, så jeg er i grunnen glad for å slippe daglig omgang med dyr som har det vondt. Andre alternativer? Bokansvarlig i en Norli eller Tanum kanskje? Jeg trivdes godt i butikk, og å få jobbe i en av de større bokhandlene som fortsatt har fokus hovedsaklig på bøkene kunne jeg godt tenke meg.

Ettersom et Meme gjerne vil leve videre tagger jeg Snuppelura og Elin!

Snuppelura har gått datastudiet og bibliotekstudet året etter meg, og lunacia er bestisbibliotekstudentvenninnen min :)

2 kommentarer:

AM sa...

Åh, så moro! Den kom veldig beleilig, for jeg manglet både motivasjon og kreativitet til å finne på noe smart til bloggen min i dag.

Anonym sa...

Så bra :-) da er den igang *fornøyd smil*